Wednesday 9 December 2015

Mencari ketenangan yang abadi

Kita akan selalu disibukkan. Itu adalah kemestian. Masakan tumbuhan-tumbuhan, gunung-ganang, haiwan dan segala ciptaan Allah sibuk dengan memuji Allah dan memenuhi sunnatullah ciptaan mereka, kita, manusia tak mungkin bersenang lenang.

Berbeza kita dengan ciptaan Allah yang lain, di mana kita mempunyai pilihan. Kita yang memilih kita untuk di sibukkan dengan perkara apa. Makanya, hanya ada dua pilihan kita. Sama ada kita disibukkan dengan perkara yang membawa kepada tujuan perciptaan kita (hasanah), ataupun perkara yang melalaikan kita (jahiliyyah).

Jika kita tak memilih kita untuk disibukkan dengan perkara hasanah, maka kita akan disibukkan dengan perkara jahiliyyah.

Namun, saya yakin, dimana mereka-meraka yang menyibukkan diri dengan perkara hasanah, amatlah sukar mencari ketenangan hati. Di saat kita ber"perang" dengan dunia luar, sama ada dengan rakan-rakan, guru-guru, persekitaran kita, kita sedang di uji dengan perkara yang paling bahaya iaitu ketandusan hati. Ketandusan hati ini akan lahir hasil usaha berterusan dari syaitan melalui bisikan-bisikan halus dan juga melalui cucukan pemikiran yang membawa kepada perkara yang melemahkan hati.

Teringat ketika TnT (Tilawah dan Tadabbur) dalam usrah bersama ikhwah tercinta dalam surah As Syam. Allah berfirman, Allah mengilhamkan kepada hati, jalan-jalan kefasikan dan ketakwaan. (91:8). Jalan-jalan kefasikan itu sangat banyak, sama seperti dunia hari ini, jalan kefasikan banyak, hanya ada satu jalan untuk kebaika hati iaitu ketaqwaan.

Makanya, ketika ketika kita di uji dengan ketandusan hati, maka berbaliklah kepada penjaga hati. Ingatlah dengan mengingati Allah hati kta akan tenang. Mungkin kita akan mencari ketenangan dengan bermain alat muzik, makan, dan sebagainya, itu tidaklah salah, namun jangan kita lupa akan penjaga hati kita yang sebenar, Allah SWT.

Post ini ditulis dengan harapan hati ini sedikit sembuh dari kesedihan.

1 comment: